سایر موضوعات

معرفی روش هایی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در خانه

جلوگیری از هدر رفتن انرژی خانه
۴.۸
(۴)

بسیار اتفاق افتاده که با وجود مصرف بالای انرژی و بالابودن درجه حرارت در وسایل گرمایشی، بازهم هوای داخلی خانه گرم نمی‌شود. این مشکلی است که باید از طریق بررسی روش‌های جلوگیری از اتلاف انرژی آن را بررسی کرد. اما چطور و چگونگی‌اش را در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

استفاده از پنجره های دوجداره، اولین راه جلوگیری از اتلاف انرژی

حدود ۳۰% از مقدار انرژی تلف شده در زمستان، از طریق پنجره‌ها انجام می‌شود. به همین خاطر پنجره‌هایی که در ابعاد بزرگی ساخته شده‌اند یا در جای مناسبی نصب نشده‌اند، علاوه بر هدر رفت انرژی، مصرف سوخت و انرژی را هم افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی بیشتر با مزایا و معایب نور خورشید روی لینک داده شده کلیک کنید.

استفاده از پنجره دوجداره، بهترین راه حل برای هدررفتن انرژی درخانه

استفاده از پنجره دوجداره

استفاده از پنچره‌های تک جداره ۱۰ برابر اندازه دیوار عایق کاری شده می‌توانند میزان انرژی را تلف کنند. دراین بین جایگزینی شیشه‌های دوجداره تاثیر بسیاری در کاهش مصرف انرژی خواهدداشت. چراکه هوای موجود بین دو جداره‌ی شیشه مانند عایق عمل کرده و مانع از تبادل هوای گرم داخل و هوای سرد بیرون می‌شود.

توجه داشته باشید که زمانی بیشترین کارآیی را از این نوع پنجره در عایق‌سازی ساختمان شاهد هستید که بین دو دیواره ۱۵ ‌میلی‌متر فاصله در نظرگرفته شده باشد.

نصب پرده؛ دومین راه کار جلوگیری از هدررفتن انرژی

نصب پرده‌های ضخیم و چین دار که بتواند تمام سطح پنجره را بپوشاند، راهی دیگر برای جلوگیری از اتلاف انرژی خواهدبود. اگر این امکان برایتان فراهم نیست که شیشه‌های دوجداره جایگزین کنید، نصب پرده پلاستیکی پیشنهاد مناسبی است. استفاده از پرده می‌تواند دو منظوره باشد؛ یعنی علاوه بر حفظ تعادل دمای داخل، به دکوراسیون داخلی اتاق تان هم کمک خواهدکرد.

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب به جلوگیری از هدر رفت انرژی کمک می کند

سیستم گرمایشی با کارکرد بهینه و بازدهی بالا، می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و انرژی را به صورت بهینه به داخل ساختمان تامین کند. همچنین، استفاده از سیستم‌های گرمایشی با تکنولوژی‌های پیشرفته مانند پمپ‌های گرمایشی هوا، پمپ‌های گرمایشی آب و یا سیستم‌های گرمایشی هوشمند، در بهبود کارایی سیستم و کاهش هدررفت انرژی بسیار تاثیرگذار خواهدبود. همچنین، نصب عایق حرارتی در این سیستم ها و در سیستم لوله‌کشی از هدررفتن انرژی جلوگیری خواهدکرد.

برای نصب وسایل گرمایشی محل مناسبی را انتخاب کنید

مکان مناسب برای نصب وسایل گرمایشی به عوامل مختلفی مانند نوع وسیله گرمایشی، اندازه و محل قرارگیری آن، ساختار ساختمان و نیز نیازهای گرمایشی شما بستگی دارد. با این حال، در کل می‌توان گفت که مکانی که وسایل گرمایشی در آن نصب می‌شوند باید دارای دو ویژگی زیر باشد:

 

  • دسترسی آسان: مکانی که وسایل گرمایشی در آن نصب می‌شوند باید دارای دسترسی آسان باشد تا در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض آسان باشد.

 

  • ایمنی: مکان نصب وسایل گرمایشی باید ایمن باشد و از هرگونه خطری برای ساکنین ساختمان جلوگیری شود. به عنوان مثال، وسایل گرمایشی نباید در نزدیکی مواد قابل اشتعال قرار گیرند.

استفاده از درزگیر و عایق حرارتی از هدررفتن انرژی جلوگیری می کند

آستفاده از عایق حرارتی

استفاده از درزگیر و عایق حرارتی تا حد زیادی می‌تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. علاوه بر این هزینه‌های گرمایشی نیز کاهش پیدا خواهدکرد و بر حفظ محیط زیست هم تاثیرگذار خواهدبود. این اقدامات نظیر:

  • عایق بندی دیوارها و سقف: با استفاده از عایق‌های حرارتی مناسب، می‌توانید از هدررفت انرژی در ساختمان خود جلوگیری کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا در فصل سرما، گرمایش ساختمان را به راحتی حفظ کنید.

 

  • نصب درافت‌های حرارتی: درافت‌های حرارتی می‌توانند به شما کمک کنند تا از هدررفت انرژی در نقاطی مانند درب‌ها و پنجره‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با لیستی از ترفندهای کاربردی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه روی لینک داده شده کلیک کنید.

 

  • نصب درب و پنجره‌های با عایق حرارتی: درب و پنجره‌های با عایق حرارتی می‌توانند به شما کمک کنند تا از هدررفت انرژی در این نقاط جلوگیری کنید.

 

  • نصب سیستم گرمایشی با بازدهی بالا: سیستم‌های گرمایشی با بازدهی بالا می‌توانند به شما کمک کنند تا از مصرف انرژی کمتری برای گرم کردن ساختمان استفاده کنید.

 

  • استفاده از روش‌های تهویه مناسب: استفاده از روش‌های تهویه مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در فصل سرد، گرمایش ساختمان را به راحتی حفظ کنید و در فصل گرم، از مصرف انرژی برای خنک کردن ساختمان کاسته شود.

ایزوگام کردن پشت بام روش دیگری برای جلوگیری از هدررفتن انرژی در خانه

ایزوگام کردن پشت بام به معنای نصب عایق حرارتی بر روی سطح پشتی بام است. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا از هدررفت انرژی در ساختمان خود جلوگیری کنید. در واقع، با نصب عایق حرارتی بر روی پشت بام، می‌توانید از انتقال حرارت از داخل ساختمان به بیرون جلوگیری کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا در فصل سرد، گرمایش ساختمان را به راحتی حفظ کنید و در فصل گرم، از مصرف انرژی برای خنک کردن ساختمان کاسته شود.

کلام پایانی

با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما همه ما به دنبال راه‌هایی هستیم که در کنار گرم نگه‌داشتن محیط خانه، از هدر رفتن انرژی هم جلوگیری کنیم. چراکه به خوبی می‌دانیم استفاده از روش‌های مختلف، به کاهش میزان هزینه‌های پرداختی هم کمک خواهدکرد.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز ۴.۸ / ۵. تعداد آرا ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *