بدون دسته بندی

آشنایی با روش هایی برای تمیز کردن خاک و کثیفی مبل

آشنایی با روش هایی برای تمیز کردن خاک و کثیفی مبل
۰
(۰)

یکی از بزرگترین دغدغه‌های خانم‌ها تمیز کردن و شستن مبل‌های منزل است. همان‌طورکه می‌دانید مبل‌ها در زیبایی دکوراسیون تاثیر بسیاری دارند، بنابراین اگر کثیف یا آلوده شوند زیبایی منزل را از بین خواهند برد. برخی از افراد تمیز کردن مبل‌ها را به خشکشویی‌ها یا شرکت‌های فعال در این زمینه می‌سپارند، اما باید گفت این کار لزومی ندارد، زیرا می‌توانید با کمک ترفندهای تمیز کردن مبل در خانه که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از پس این کار برآیید.

بیشتر بخوانید» آشنایی با راهکارهایی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل خانه

تمیز کردن گرد و خاک روی مبل

شست‌وشوی مبل یک کار ساده اما حساس است، زیرا اگر شما اشتباهی انجام دهید نه‌تنها مبل تمیز نمی‌شود، بلکه امکان آسیب دیدن پارچه آن نیز وجود دارد. از همین رو اولین کاری که شما باید انجام دهید، تمیز کردن گرد و خاک روی مبل است.

تمیز کردن گرد و خاک روی مبل

منبع تصویر : https://www.livingspaces.com/

شما می‌توانید با استفاده از یک جاروبرقی مبل و گوشه‌های آن را تمیز کنید. کوسن‌ها را نیز بتکانید تا هیچ خاکی روی آن‌ها باقی نماند. اگر حیوان خانگی مانند سگ دارید، باید بدانید که موهای حیوان شما با جاروبرقی به‌طورکامل جمع نمی‌شود و لازم است که از یک پرزگیر برای این کار استفاده کنید.

البته اگر وسایل منزل شما سریع خاک می‌گیرند و از این موضوع ناراحت هستید، می‌توانید با مطالعه مقاله ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل از یک راهکار مناسب استفاده کنید و این مشکل را برطرف سازید.

استفاده از راهنمای شست‌وشوی مبل

تمام مبل‌ها پس از آماده شدن یک دفترچه راهنما دارند که در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این راهنما اطلاعات مختلفی درج شده است که شما می‌توانید با کمک آن بهترین روش و شوینده را برای تمیز کردن مبل خود انتخاب کنید. توصیه می‌شود حتما به این دستورالعمل توجه داشته باشید، زیرا ممکن است با یک انتخاب اشتباه خسارت بالایی به بار آورید. علائم و مفاهیمی که معمولا در راهنما درج می‌شوند عبارتند از:

علامت W: هنگام تمیز کردن مبل در خانه می‌توانید از شوینده‌ای مانند شامپو که در آب حل می‌شود استفاده کنید.

علامت S: اگر این علامت را دیدید، برای شست‌وشو باید از شوینده غیر آبی و شستشوی خشک استفاده کنید.

علامت SW: می‌توانید با ترکیب روش اول و دوم مبل را بشویید.

علامت X: این علامت نشان می‌دهد که پارچه مبل شما برای شستشو با شوینده مناسب نیست و تنها می‌توانید با جاروبرقی یا برس آن را تمیز کنید.

انجام لکه‌ زدایی

اقدام بعدی که باید انجام دهید، پاک کردن لکه‌های روی مبل است. درواقع اگر مشکل تنها به لکه ایجاد شده مربوط می‌شود، نیاز به شستشو کامل پارچه نیست و شما می‌توانید تنها قسمت لک‌شده را تمیز کنید. البته اگر نیاز به شستشوی کامل است، توصیه می‌شود در ابتدا لکه‌ زدایی را انجام دهید. دقت داشته باشید که فرایند لکه زدایی به صرف انرژی بیشتر نیاز دارد و باید از لکه‌برهای مخصوص استفاده کنید. توصیه می‌شود لکه‌بر را متناسب با لکه‌ی ایجاد شده روی مبل انتخاب کنید تا بهترین نتیجه به‌دست آید.

شستشوی کل پارچه مبل

پس از پاک کردن لکه، نوبت به شستن کل پارچه‌ی مبل می‌رسد. اگر رویه مبل قابلیت جدا شدن دارد، می‌توانید این کار را انجام دهید و رویه را داخل ماشین‌لباسشویی بشویید؛ اما اگر رویه از مبل جدا نمی‌شود باید به نکاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه داشته باشید.

  • در ابتدا یک دستمال تمیز و مناسب را به شوینده‌ای که می‌خواهید آغشته کنید و روی قسمتی از مبل که دید ندارد امتحان کنید. اجازه دهید چند دقیقه بگذرد، سپس اگر پارچه مبل تغییر رنگ نداد، می‌توانید با خاطر آسوده کل مبل را با شوینده تمیز کنید.
  • اگر جنس پارچه شما از مخمل، ساتن و … است، حتما بررسی کنید که شوینده موردنظرتان به آن آسیبی وارد نمی‌کند. البته می‌توانید دفترچه راهنما مبل را نیز مطالعه کنید تا اطلاعات مناسبی به‌دست آورید.
  • هنگام تمیز کردن مبل در خانه حتما درب و پنجره‌ را باز کنید تا تهویه هوا انجام شود، زیرا بوی ناشی از شوینده‌ها می‌تواند به دستگاه تنفس شما آسیب برساند.
  • پس از پایان مراحل شستشو، اجازه دهید که مبل خشک شود. البته نباید مبل را در فضای آزاد قرار دهید، زیرا ممکن است گرد و خاک روی آن بنشیند یا به‌دلیل تابش آفتاب پارچه مبل آسیب ببیند.
  • برای شستن برخی از مبل‌ها باید از شوینده‌های خشک استفاده کرد؛ در نتیجه نیازی به استفاده از آب نخواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید، مطالعه دستورالعمل روی شوینده و عمل به کارهای خواسته شده است. این نکته را نیز درنظر داشته باشید که هیچ شوینده‌ای را مستقیما روی پارچه مبل نریزید تا به رنگ و بافت پارچه آسیبی وارد نشود.

استفاده از یک تثبیت‏ کننده

اگر تصمیم به تمیز کردن مبل در خانه دارید، توصیه می‌شود علاوه‌بر شوینده‌های مناسب و باکیفیت، یک ماده تثبیت‌کننده نیز تهیه کنید. شما باید از این ماده بعد از شستن پارچه مبل استفاده کنید تا رنگ و بافت پارچه حفظ شود. البته حتما این ماده را در قسمتی از مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید که پارچه با آن تغییر رنگ نمی‌دهد.

تمیز کردن مبل با بخارشور

منبع تصویر : https://marklesscleaning.co.uk/

استفاده از بخارشو

یکی دیگر از ترفندهای تمیز کردن مبل در خانه استفاده از بخارشو است. این دستگاه برای تمیز کردن لکه‌های روغنی نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک محلول بر پایه آب داخل مخزن آن بریزید و با بخارشو آن را روی سطح مبل پخش کنید. در ادامه باید با قابلیت مکش بخارشو کف ایجاد شده روی مبل را جمع کنید. توصیه می‌شود قدرت دستگاه را روی حالت ضعیف تنظیم کنید تا بافت پارچه آسیب نبیند.

بخارشو برای تمیز کردن پرده توری مگنتی نیز انتخاب مناسبی است. از همین رو اگر از این مدل پرده جدید استفاده می‌کنید، می‌توانید با این دستگاه پرده خود را تمیز کنید. اما اگر با این محصول جدید و کاربردی آشنا نیستید، می‌توانید با مطالعه مقاله مربوط به آن اطلاعات لازم را به‌دست آورید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله شما را با ترفندهای تمیز کردن مبل در خانه آشنا کردیم؛ بنابراین دیگر نیازی به کمک از شرکت و جای خاصی نیست. حتما به نکاتی که گفته شد توجه داشته باشید تا مبلمان شما کاملا تمیز شوند و کوچک‌ترین آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا ۰

هنوز امتیازی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *