بدون دسته بندی

ترفندهایی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه

ترفندهایی برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به خانه
۰
(۰)

تا حالا برایتان پیش آمده که گرد و خاک یک قسمت را تمیز کرده باشید و دو ساعت دیگر باز خاک روی وسیله دیده شود؟ این مشکل برای هرکسی آزاردهنده خواهد بود، زیرا گرد و خاک علاوه‌برآنکه تمیزی وسایل را از بین می‌برد، باعث آلودگی و بیماری نیز خواهد شد. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل را معرفی کنیم تا با کمک آن‌ها خانه‌ای تمیز و بدون گرد و خاک داشته باشید.

گرد و خاک از چه راهی به منزل وارد می‌شود؟

اولین کاری که باید انجام دهید، شناسایی راه‌های ورود گرد و خاک به خانه است. معمولا درب و پنجره اصلی‏ترین راه ورود ریزگردها هستند، البته شما می‌توانید با درزگیرهایی که در بازار موجود است مسیر ورود خاک را ببندید. همچنین باید گفت امروزه در ساخت بیشتر خانه‌ها از پنجره و درب‌های دوجداره استفاده می‌شود و از آنجایی که ساختار به‌خصوصی دارند، اجازه ورود گرد و غبار را نمی‌دهند.

دور شدن گرد و خاک از خانه

دریچه کانال کولر نیز می‌تواند راه مناسبی برای ورود گرد و خاک به خانه باشد که توصیه می‌شود در فصل زمستان و پاییز که استفاده‌ای از کولر ندارید، دریچه آن را با استفاده از مقوا یا پلاستیک ببندید. در فصل تابستان پیش از آنکه کولر را روشن کنید نیز با استفاده از جاروبرقی دریچه را تمیز کنید تا گرد و غبار به محیط زندگی‌تان وارد نشود.

شاید برایتان عجیب باشد، اما خود شما نیز می‌توانید باعث ورود گرد و خاک و آلودگی باشید. کفش‌ها و وسایلی که با آن‌ها به بیرون می‌روید و با آن‌ها دوباره به منزل وارد می‌شوید منبع آلودگی و ریزگرد هستند که می‌توانند حامل بیماری نیز باشند. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا با ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل آشنا شوید.

روش‌های جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل

جلوگیری از ورود گرد و غبار حائز اهمیت است، زیرا این ریزگردها زمانی‌که روی وسایل می‌نشینند ظاهر نامناسبی ایجاد می‏کنند و علاوه‌براین در بسیاری از مواقع باعث بروز علائم آلرژی و حساسیت می‌شوند و مشکلات تنفسی را به وجود می‌آورند. روش‌هایی که می‌توانید از طریق آن‌ها جلوی ورود گرد و خاک را بگیرید عبارتند از:

بیشتر بخوانید: آشنایی با روش هایی برای محافظت از لوازم خانگی در برابر نور خورشید را در این مقاله بخوانید.

استفاده از پنجره‌های دوجداره

همان‌طورکه اشاره شد، امروزه اکثر خانه‌ها پنجره و درب‌های دوجداره دارند. این مدل از درب و پنجره تنها برای جلوگیری از ورود صدا به محیط نیست، بلکه در جلوگیری از ورود گرد و خاک نیز نقش دارد. همچنین به‌دلیل قابلیت عایق‌بندی در حفظ انرژی نیز موثر است. از همین رو اگر منزل شما به پنجره دوجداره مجهز نیست، توصیه می‌شود آن‌ها را تعویض و به پنجره دوجداره تبدیل کنید.

استفاده از دستگاه تهویه هوا

یکی دیگر از ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل استفاده از دستگاه تهویه هوا است. این وسیله کاربردی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند ریزترین ریزگردها که با چشم دیده نمی‌شوند را نیز از بین ببرد. بنابراین اگر شرایط خانه شما به‌گونه‌ای است که گرد و غبار زیاد به محیط وارد می‌شود، توصیه می‌شود از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

شست‌وشوی مرتب پرده‌ها

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر پنجره‌ها بسته باشند دیگر آلودگی و گرد و غبار به محیط وارد نمی‌شود؛ اما باید گفت که پرده‌های نصب شده روبروی پنجره بیشتر از هر وسیله‌ای در معرض آلودگی قرار دارند. از همین رو توصیه می‌شود پرده‌های منزل را هرچندوقت یکبار بشویید، زیرا اگر این کار را به‌طورمرتب انجام ندهید آلودگی‌ها و گرد و خاک‌های نشسته روی پرده به سایر وسایل منزل نیز راه پیدا خواهند کرد.

موضوع دیگری که در این بخش تصمیم داریم به آن اشاره کنیم، استفاده از پرده مغناطیسی است. این محصول به‌دلیل طراحی که دارد، قابل نصب برای درب تراس، منزل، حیاط و … است و جلوی ورود هرگونه آلودگی و گرد و خاک را می‌گیرد. علاوه‌براین مقرون‌به‌صرفه است و شرایط نصب آسانی دارد. بنابراین می‌توان گفت خرید پرده مغناطیسی نیز یکی از ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل است.

عدم ورود به منزل با کفش

همان‌طورکه گفته شد، یکی از دلایل ورود گرد و خاک به منزل کفش و لباس‌های بیرونی است؛ در نتیجه یکی از ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل را می‌توان نگه داشتن کفش‌ها پشت درب درنظر گرفت. البته می‌توانید آن‏ها را داخل جاکفشی نیز نگه دارید و فراموش نکنید که آن‌ها را به‌طور مرتب بشویید. همچنین توصیه می‌شود که جلوی درب ورودی یک پادری نیز پهن کنید تا هنگام ورود به منزل پاهای خود را با آن پاک کنید.

اگر لباس‌های بیرونی‌تان نیز کثیف و خاکی است با آن‌ها به خانه وارد نشوید؛ بلکه جلوی درب آن‌ها را تعویض کنید و داخل یک پلاستیک قرار دهید تا بعدا آن‌ها را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید و بشویید.

تمیزز کردن گرد و خاک خانه

جارو و تی کشیدن خانه

شما باید به‌طور مرتب خانه را با جاروبرقی تمیز کنید و این نکته را درنظر داشته باشید که جارو تنها برای کف منزل نیست و شما باید با استفاده از آن روی مبل‌ها، زیر فرش، گوشه‌های خانه و … را نیز تمیز کنید. البته حتما هرچندوقت‌یکبار فیلتر جاروبرقی را تمیز کنید، زیرا اگر گرد و غبار در آن جمع شود کارایی خود را از دست می‌دهد.

تی کشیدن منزل نیز باید چند روز یکبار انجام شود؛ فراموش نکنید که تی را بعد از هربار استفاده بشویید تا سری بعد که از آن استفاده می‌کنید، آلودگی بیشتری پخش نشود.

استفاده کمتر از فرش

آخرین مورد از ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل که تصمیم داریم به آن اشاره کنیم، استفاده کمتر از فرش در خانه است. دلیل این موضوع گرد و غبار زیادی است که فرش به خود جذب می‌کند؛ از همین رو توصیه می‌شود که به‌جای فرش از کفپوش چوبی، کفپوش وینیل یا کفپوش سنگی استفاده کنید. از طرفی اگر علاقه به استفاده از فرش دارید، پیشنهاد می‌شود مدلی تهیه کنید که گرد و خاک کمتری به خود جذب می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید، ما در این مقاله ترفندهای جلوگیری از ورود گرد و خاک به منزل را موردبررسی قرار دادیم. حال از آنجایی که این موضوع حائز اهمیت است، توصیه می‌شود به این راهکارها توجه داشته باشید و احتمال ورود این ریزگردها را به حداقل برسانید.

این پست چقدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد آرا ۰

هنوز امتیازی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *